Kerri

Alla inlägg under juli 2009

Av Kerstin - 19 juli 2009 21:59

Blev tvungen att dra runt huset med röjsågen och klippa till gräset, min självgående gräsklippare har nog blivit gammal gillar mest att stå i solen å hänga :) det är nämligen min gammelhäst Janne som sköter puttsning av gräsmattan. När matte hade röjt klart och räfsatihop allt gräs och lagt det i skottkärran för att köra bort kom Janne ,snusade igenom gräshögen i kärran och lät sej väl smaka, man får inte vara dum! 

Fredrik kom mitt på dan med småbarnen, dom ska vara här fyra dar, F+C ska ner till Helsingborg och fixa till enheldel, dom flyttar ner den 10 aug.,

Maria körde hem till Östersund idag, for vid två och jag pratade med Mi efter åtta och då var hon frame,

Jag och småbarnen packade badkorgen å fikakorgen å drog till Ytterträsket efter att Mi farit, varmt å skönt att bada och sitta på solbryggan å fika , Johan och Cissi kom oxå,

Och nu har alla små raringar somnat och jag kan sitta framför datorn å slappa och dricka ett gott te, ska gå å sova snart för det lär bli fullt ös i morron

Av Kerstin - 18 juli 2009 18:41

Den här veckan har gått fort och mycke har blivit gjort. I torsdag hade vi löpartävling i byn, både jag å gubben min är inblandade i det, hela torsda em regna det och gick åska, men halv sex sluta det och blev klart och sol, snacka om att ha tumme med vädergudarna!Kring åtti pers kom och sprang eller gick, det är fyra sträckor 1,5km 3km 5km och 10km,överaskningen i år var 10km det brukar vara 5-6 stycken som springer den sträckan i år var det elva stycken, kul att det kommer fler och nya som inte varit här tidigare,

och så såldes det varmkorv och fika, prisutdelning till vinnare av varje klass herr och dam,därefter lottades det ut ett pris till alla under 12 år och 16 priser lottades ut till dom vuxna, en trevlig kväll.

Igår kväll åt vi surströming, sååååååååå gott! Mi ville äta suringar inan hon far hem till Östersund på söndag, idag har hon inte tid för alla syskon och några kompisar drog iväg med Johan till Åbyn för att spela paintbol, och nu ikväll är dom i Ytterträsket å grillar, firar att Jhar fyllt jämna år.

Här kommer nu några bilder på mina auktionsfynd, hoppas det funkar för det har dummats, :(  Den bruna byrån står i lila sovrummet och dom andra två i röda sovrummet, ovanför dom hänger dom söta tavlorna med modebilder alá 1800-tal, på den vita stolen, ropade in fyra stolar, står ett pastellfärgat fat, sockerskålen,teburk och två söta ugglor (komentar nån!!)

Vet att det finns en uggelfantast som läser mammas blogg, jag tänkte på dej när jag såg ugglorna och dom väntar på dej

Av Kerstin - 15 juli 2009 23:26

Har haft en trevlig dag i Pite med Maria.Isa och Silas, först var vi in på Dollar Store och fixa priser till löptävlingen, hitta några prylar till mej själv oxå, sen var vi in tilll stan åt lunch på Gallerian och  gick sen runt å kolla på affärerna på min favorit Vila hittade jag ett par jeans och en söt tunika blå/vit rutig, gick en sväng på stan å hamna på Hansens barn, så mycket fina barn kläder, är man farmor/mormor borde man inte gå in :)  det blev kläning till tjejerna och tröjor till killarna , en kopp te på Kvarterets Cafe inan vi for hem, och sen har kvällen bara runnit iväg, ska ta mej ett bad nu så blir det kanske mindre värk i mitt onda knä, blev för mycket stående igår å gående idag. i morron ska jag försöka hinna lägga in bilder från auktion,

Av Kerstin - 15 juli 2009 06:25

Igår var det auktion i byagården, massor av folk och prylar, sol och härligt varmt, jag Maria och Isa var där kring elva för att spana om det fanns nått intressant å det gjorde det, mycke prydnads grejer å lampor, tavlor och endel möbler, gjorde några fynd två små fina ugglor, en plåtburk, några fina småtavlor bla. bullerbytavlor som Silas fick, en läcker sockerskål och en bok Jag kan läsa, Maria ropade in en snygg grön glaslampa, en slagborr och  några handarbetstidningar och en häftig röd handväska, endel möbler bidde det oxå tre byråer och fyra köksstolar, ska fixa lite bilder sen idag, jag och Maria hade med oss tvåtusenfemhundra och efteråt hade vi kvar sexhundra så det var bra piser, fick mycket för pengarna. Varmt var det som sagt och jag svettades med glädje har sagt att det ska jag göra bara värmen kommer tillbaka, på kvällen var vi en sväng till Ytterträsket å bada så härligt skönt, lill Silas är inte rädd för vatten, masade rakt ut fick vatten i ansiktet och fnittrade bara jättekul, Trulle var oxå med å bada simma omkring som en annan anka, det var en härlig dag och idag ska jag å Mi till Pite, fixa priser å lite annat för löpartävlingen på torsdag i morrn alltså,

Av Kerstin - 12 juli 2009 13:01

Igår kom nästan alla hem å invaderade huset, skönt . På kvällen var det lite förfest i Erik å Isas stuga inan vi drog till byagården å pubafton, jag å Thea gick i förväg för vi blev så hamburgersugna, kul att träffa folk och snacka runt, alltid trevligt på pubkvällarna, vid halv tolv gick jag å Cilla hem med barnen å la isäng dom, sen satt vi uppe å prata till ett,  

Steg upp kl sex drack te och åt en skål med jordgubbar å grädde, sen gick jag ut med Borak, tog en halv timmes skogspromenad det var skönt,

Jobbade av ungdjurstallet och Jontte kom ut och hjälpte farmor, och nu

har vi ätit lunch och F+C och barnen har åkt hem, några andra har inte vaknat än, och nu jag ska gå och sova en eftermiddaslur

Av Kerstin - 10 juli 2009 07:01

Känns riktigt skönt ute efter gårdagens kvällsregn, redan 16* plus käns lovande, värmen kanske är på väg tillbaka. Idag ska jag Maria och Elin till stan och strosa runt, ska bli skönt. Och imorron kommer alla hem utom Hannah, för i morron är det Pubafton i byn, trevligt när hela byn samlas och har fest. Nu ska jag ut till dom rara djuren, Två nya kalvar en förra dan och en igår, det gör åtta kvar som har okalvat i juli, några är kvigor = första kalvare så det kan dra in i augusti inan dom kalvar. Ha en fin dag och hoppas på toppen väder framöver. :)

Av Kerstin - 9 juli 2009 13:42

 ............på vädret, är less på detta kallblåsande, hoppas det blir varmt snart, ska svettas med glädje :). Jag och Maria var ute å gick en och enhalv timme med Trulle hunden i går, han blev blöt å geggig av att springa i gräs å buskar så jag ducha av hunden när vi kom hem, sen la sej Trulle att sova.

Strulig morron i ladugården idag ,mjölkpumpen la av så det gick inte mjölka tog en timme inan servickillen kom och sen en timme att laga, Erik å Benny flytta in en kviga från silon till undjurstallet, kvigan helt tokig, jag å Em hjälpte till,till slut var kvigan inne, jag gick å hämta kraftfoder å när jag kom tillbaka hade kvigan lyckats slita lös sej, hämta E och B ,ta fast djuret igen och ett fäktande för att få hon på plats, så himla tokig man kan vara!

och så står varmvattenkranen på i mjölkrummet, vem!!!! allt varmvatten slut, tja det var tre saker brukar alltid vara det, så då är det väl lugnt sen. Nu ska jag gå och hämta mjölk å ta och baka bullar så man får upp värmen


Av Kerstin - 8 juli 2009 11:28

Igår kom Maria från Östersund ska vara hemma ett tag på semester. Hoppas vädret snart blir bättre så vi kan fara å bada och så är det mycke annat man vill göra å då är det trevligare med bra väder dvs. SOL å VÄRME.

Älsta sonen Fredrik med familj har nu klart för att flytta från stan å dom drar till andra ändan av vårt avlånga land, nämligen Helsingborg. F har varit arbetslös ett bra tag ,hade tänkt plugga men försörja en familj på studiemedel är inte lätt, så när en kompis till F hörde av sej å erbjöd fast jobb så började det grubblas och F for ner till Helsingborg över midsommar, och huset sattes ut till försäljning, F fick vad han ville ha för huset så då var saken klar och dom har köpt ett radhus en bit utanför Helsingborg, dom flyttar i mitten av aug. för att hinna komma iordning inan skolan börjar för Jonttte å Thea. Ja det känns att dom flyttar så långt men samtidigt är det en utveckling för dom ett steg framåt, sa till gubben att vi får väl skaffa en buss å dra på turne runt landet å hälsa på ungarna :) 

Presentation


Välkommen till min blogg

Omröstning

Bästa vårblomman
 Snödroppe
 Krokus
 Vitsippor
 Tussilago

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards