Kerri

Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Julrester

Av Kerstin - 6 januari 2011 13:17

  

Hasar runt i lurrviga gose tofflor, mjukbrallor och morronrock

i resterna efter julen

har det bara gott och slappar i röran

travar av käder, grejer och gud vet vad överallt

Fredriks åkte i söndags, jag hamnar i ett sorts bakvakum när dom åkt

Dessutom har jag invaderats av elaka små baciller

som orsakat en riktig dunderförkylning

Så städning och därtill hörande aktiviteter får vänta till nästa vecka

Ur kaos föds ordning

har nån klok människa sagt

Ingen ordning utan kaos

har oxå nån klok människa sagt

jag håller med fullständigt, så därför njuter jag nu av kaos.

Häromkvällen fixade jag Maria och Elin till ett indiskt spa

Så härligt skönt och väldoftande och gott!

Inte alls så svårt och märkvärdigt att göra

Vi började med att plocka fram alla ingredienser

och göra allt klart till

ångbad för ansiktet, ansiktsmask, kroppsskrubb och bad.

Till ångbadet behövs en liter mjölk, 2 kanelstänger,1 stjälk citrongräs

1 tsk torkad rosmarin, 1 nypa gurkmeja, koka samman allt i en vid

panna med lock, passa så det inte kokar över, svag värme,bryt av citrongräset.

Vi stälde pannan på brickbordet i badrumet

satte oss på pallar runt om och la ett lakan över som tält

så skönt sitta där inne med doftande ånga, ha gärna en sked att röra om med.

Alla porer och täppta näsor öppnade sej.

Så var det dags för ansiktsmask på banan, 1 tsk honung och färska myntablad

mosa ihop eller kör med mixer

vi gjorde en dubbel sats, smetade in ansiktet och smakade oxå jammi mumms!

Så får masken sitta på ett tag innan den sköljs av med ljummet vatten

Dags för kroppsskrubb

blanda samman 3 dl finmalet kaffe, 2 dl rismjöl, 0,5 dl kakao, 1 kryddmått vaniljfrön

häll över i en glasburk med lock, tag en liten plastskål och en sked

häll en liten mängd ca halv dl. i skålen

blanda i vatten till krämig konsistens, det är bara göra mer om det behövs

Den här skrubb blandningen räcker länge

Så tar man krämkletet i skålen och gnuggar in hela kroppen

duscha gärna före så huden är blöt

härligt kletigt och man blir hur mjuk  och len som helst i skinnet

Jätteskönt ! om du tvivlar så prova

Jo just det lägg en tunn trasa på avloppet så inte kaffet far ner i avloppet

låt trasan ligga kvar tills vattnet runnit bort, torka bort allt å kasta trasan

Jag skurade ur duchen dagen efter, då gick det bra att torka ihop kaffet

När man skrubbat skinnet mjukt duschar man bort kletet och sen dags för bad

Tappa upp ett varmt bad i badkaret och häll i .............

för ett bad : koka en halv liter mjölk, ju fetare desto bättre,

stöt 1 tsk hel kryddnejlika,1 msk hela kardemummafrön,5 hela svartpepparfrön

1 kanelstång i mortel och häll kryddorna ner i mjölken 

blanda i en gnutta muskot,1 msk svart chaite låt koka ca fem minuter på svag värme

Blanda i 1 dl. honung, sila mjölkkoket genom fin sil tex. såssil, smaka ! gott! ?

Häll mjölkkoket i badet och njut av ett hätligt mjukt väldoftande bad

En riktigt skönt å härlig hemmaspa kväll.




      

 
 
irja

irja" title="http://bloggplatsen.se]irja[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]irja[/url]

6 januari 2011 14:31

Kära Kerstin !!!
Mitt bästa spa är bara bastun,,,, Vi äger inte en ett badkar, vi slängde ut den från badrummet när vi hade fått vattenskada och bubbelbad får varken jag eller mannen bada,,,, inte bra för oss som har hjärta och hög blodtryck,,,,,
Tror säkert det är skönt,,,,, så nu är ni som, ny utslagna nyponroser, sköna och fina.....

Önskar dig good fortsättning på de NYA ÅRET... Krya på dig ,och städningen kan man ta sen,,, när du fått krafterna tillbaka.....
HA en småmysig dag.... FÅNGA DAGEN;;;; KramiZ IA.......

http://40-talisten, bloggplatsen.se

 
susanne

susanne

8 januari 2011 06:04

min kropp skrek just till jag vill ha ett bad ett badkar!
men först behövs varmvatten som jag inte har!
kram

http://sibyllanshemligheter.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 5 maj 2014 10:21

Efter jobb hela helgen  är batteriet ganska tomt Vovvarna har tillbringat mesta tiden i hundburet så det finns mycket energi och benspring Så nu blev det en morron i skogen När jag tar fram ryggsäcken och termosen blir det fart på vovvarn...

Av Kerstin - 30 april 2014 17:31

Det här går ju bra eller inte    Hundra dar ett inlägg per dag Du är duktig du Hannah som klarar det som hinner med att skriva fast du har tre att jaga Jag jagar bara mej själv    vet inte riktigt vart tiden tar vägen men ska försök...

Av Kerstin - 21 april 2014 11:19


Efter en fin påskhelg nere i Skåne  med Fredrik, Cicilaia och barna  är vi hemma igen  Vi har umgåtts  ätit surströmming varit på Fredriksdal och en utflykt till Danmark med min syster som har en stuga norr om Helsingör Grönt och ...

Av Kerstin - 12 april 2014 09:10

För 40 år sedan blev jag mamma för första gången På St..Erik KK i Stockholm föddes en liten pojke på förmiddan Mitt och Sven-Erik första barn som fickk namnet Fredrik Tänk att den lilla pojken nu har hunnit bli så står Mycke har hunnits med p...

Av Kerstin - 8 april 2014 16:10

Idag har det stökats hårt Stökat om en helsikes massa grejer gjort högar till höger och vänster och kasta bort hög skruvat och spikat och dammsugit och skurat och släpat om möbler men det blev bra  riktigt nöjd  och totalt slut    ...

Presentation


Välkommen till min blogg

Omröstning

Bästa vårblomman
 Snödroppe
 Krokus
 Vitsippor
 Tussilago

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards