Kerri

Alla inlägg under november 2011

Av Kerstin - 15 november 2011 20:14

Men vahar du gjort hela dan i stan ?

undra gubben när jag kom hem

Ja va har jag gjort där ?!

For hemmifrån halv tie

Första stoppet var på blodcentralen

för att tappa ut en skvätt blod

alltid lika trevlig personal där

blodvärden och trycket (108/70) var helt ok

man får ju en välja en sak när man ger blod

och jag och gubben samlar på fina glas

( ska redigera sen å lägga in en bild här och några bilder till, blir nog i morron )

Därefte åkte jag till södra sidan av stan

och JT:s elservic

Det är verkligen inte bara lampor och elartiklar där 

ånej vilka fina inrednings grejer det finns där 

dregla runt ett tag och sedan blev det några julklappar

som jag är riktigt nöjd med

Därefter lunch på Stigs 

länge sen jag var där sist 

fick en nostalgi tripp när jag satt där och åt

tänkte på när Fredriks bodde i stan uppe på Nyckelgatan

och vi brukade träffas på Stigs för en fika

Sedan åkte jag in till stan

Gick runt på Åhlens,C Olssons, Indiska 

innan det var dags att gå på La Vouge för klippning

Nej lugn jag har kvar mitt långa hår 

men det behöver klippas igenom i bland och fraasseltrasslet länst ner tas bort

klippte väl av så där 8 cm

Tjejen som klippte var jättetrevlig och gjorde en inbakad liten fläta på vänster sida

som hon fäste med en hårklämma bak örat, riktigt fint

Gick sedan till Waynes Café och köpte en smaskig muffins och en mellan latte

Här kom nästa nostalgi tripp, brukade ofta fika här förr  

när maria och Elin bodde i stan

Kände mej lite övergiven och mellankolisk

så jag ringde till Elin och pratade bort en halvtimme medan jag fika 

Därefte blev det Solbacken och spana runt på Lindex och Rusta

mer julklappar, julklappspapper och snören, etiketter och julkort och en massa ljus

In en sväng på systemet och lite på apoteket

Sedan var det dax för mat inköp på Maxi

Därefter styrde jag kosan hemmåt 

svängde in i Byske förbi ica/posten på hemvägen

tre paket att hämta

Så nu till min egen stora förvåning har jag gjort bort ca 80% av julinköpen

Inte illa jobbat 

Är väldigt nöjd med denna dag 

Var hemma vid halv åtta

Nu blir det ett skönt avslappnande bad i mitt kära badkar och nått gott att dricka och nått gott att tugga på



Av Kerstin - 15 november 2011 07:56

Var en grå dag med jämn lunk

tog en skogspromenad med Borak

och så var det en massa jobb hela dan

Gubben var på trav

med en av våra travhästar

men det turades inte

Sen bar det iväg med föl och marr

för frysmärkning av fölet

det innebär att fölet får ett nummer

som frysbräns på halsskinnet

det är för att hästen ska ha rätt id

Upptäckte att det låg en heldel grejer ute å skräpa

så det blev några vändor med skottkärran

kors å tvärs 

hit å dit 

men nu är allt bort plockat

så nu kan det få snöa 

Denna dag bjuder på en röd soluppgång

passar bra 

för om en timme drar jag till stan

till blodcentralen för att bidra med en skvätt blod

för den som är i behov av sådant

Och så blir det lunch på stan och in köp av några klappar

En fika därefter inan jag drar hemåt är oxå inplanerad


Av Kerstin - 13 november 2011 14:21

      

Kall och frostigt dag

Lite sol på morgonen

men det var inte länge

Erik och Silas har farit hem till Pite

och här sovas det på soffkanten

nåja inte matte då

som sov nere på soffan

Nu dags för te och en bulle 

sen ska det sorteras papper

till höger och vänster 

i fina små högar 

kopieras och sättas i pärmar

kontorsarbete tror jag det kallas 



Av Kerstin - 12 november 2011 15:26


Vad göra när bullätaren kommer på besök

och där inte finns några bullar ?

Jo man sätter igång och bakar

och jättebra hjälp fick jag

det blev muffins oxå

Av Kerstin - 12 november 2011 10:24

Tog en morgonpromenad med Borak

Så fint ute

sol och -5*

   

Här har älgarna sovit i natt

man kan se legorna där deras varma kroppar

hållit marken varm och gräset är tillplattat

Mycke nosande, kluckande och pissande

   

Vackert med all rimfrost och solensglöd

   

Vackra mönster och stubbe med hatt

   

Tunn is på träsket och soldis

 

Silas kör traktor med sin pappa      



Av Kerstin - 12 november 2011 08:48

ideer är som små frön 

som flyger omkring i luften

plötsligt landar dom på huvet

slår rot och börjar växa 

är det ett bra frö

eller ett knasigt frö

ett möjligt frö

eller ogräs

rensa och ta bort ogräs som spirar

och dom andra små ideplantorna 

planterar jag i ide rabatten

där får dom stå och växa till sej

min rabatt är brokig 

massor av olika färger

några äldre plantor och några yngre 

och någon ny

igår kom det ett nytt frö och landa

en fiffig liten planta 

hmm den var inte tokig 

plantan får stå i rabatten 

ska snart änvända den 

nyfiken !

tror den kommer att dyka upp på bloggen

bara den får växa till sej 

Av Kerstin - 6 november 2011 14:52

Och känner mej därefter oxå  


Igår var jag faktiskt ut och jaga   

Satt på två skogspass

hyfsat skönt i skogen

men blev lite blött och kallt i slutet 

från 07 och sex timmar framåt

Under dessa timmar i skogen

tänkte jag igenom julklappslistan

till alla barn, respektive och barnbarn

Så nu är listan klar!

kläder som jag köpt tidigare är sorterade

och har beställt en del grejer via internet

så nu är det bara lite kompletteringar kvar

Det känns bra, är ju bara sju veckor kvar

Längtar tills jag ska julpynta om ett par veckor

Det blir ljusare gladare och finare då

Ljus, glitter och röda färger   

   

Dom här sista dagarna har det varit grått dimmigt mörkt ute

Hasat omkring inne i tofflor med temuggen i ett fast grepp

och känt mej lurrvig

måste ut å jobba med jämna mellanrum

och det kan va bra  

så man inte bara sjunker ihop i en melankolisk hög

under en filt.  


Av Kerstin - 1 november 2011 06:53

Borak är en stor och fin jämthund

som bor hos oss på veckorna

hos farfarhusse och farmormatte

Igår var det jättefint väder

Soligt och skönt ute

så jag och Borak tog en lång promrnad i skogen

Mycket att lukta och snusa på 

Svamparna i myrstacken var intressanta, eller var det myrorna

 

Sen ska det pissas

på små granar och stora tallstammar

och en och annan grästuva

   

Gick efter Lillvägen bakom Noliänge

Här vet vi att älgarna brukar gå över vägen

när dom kommer från änget och ska till Långbrönet

      

Intressanta spår på vägen 

Luktas, krafsas och undersökas

nej inga färska spår, ingen doft i luften av älg heller

   

Fortsatte längs vägen

bort till bäcken 

för att ta oss över

då "frös" Borak fast på en tuva 

bara stirra in i snårskogen

och vädra i luften

det var något som rörde sej, gick där inne

mycket intressant

Efter några minuter gick vi över bäcken

genom skogen och upp på änget

där fanns gott om spår

och färsk älgskit

     

men ingen älg såg vi till

undrar om älgarna hade koll på oss

misstänker att dom hade det

Så gick vi över änget 

upp bak Mickelsberget 

och så var vi hemma efter en skön

och intressant promenad

Presentation


Välkommen till min blogg

Omröstning

Bästa vårblomman
 Snödroppe
 Krokus
 Vitsippor
 Tussilago

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards