Kerri

Alla inlägg under november 2010

Av Kerstin - 29 november 2010 23:54

  

Väldigt kallt och kyligt ute för att vara bara november

man skulle kunna tro att det är mitt i vintern

Var ute och gick i skogen med Borak hunden idag

Spanade efter en tänkbar julgran

men det var svårt att se hur granen ser ut med så mycket snö på träden

       

Solen står så lågt att den bara lyser uppe på trädtopparna

En klar och kall vinterdag, ganska skönt ute

         

Från Lillvägen är en ny väg bryten genom skogen

så när man kommer där har man en ny vy att titta på

den nya ladugården ligger där så fint

   och när man kommit upp på berget

ser man ladugården nedanför, man kan ana var fönstren ska vara

för det är satt värme på övervåningen och det är inte isolerat

där fönstren ska vara så det blir kondens och mörka rutor

Och vänder jag mej mot höger ser jag ner mot vårat hus

Ojdå det är visst nån som glömt ta in sängkläderna

Bäst att göra det när jag kommer in, annars blir det kallt

Och så ser man en av våra hästar, nordisen Lillan

     

Vist är lusthuset vackert där det står alldeles frostigt

och glittrar i solen, i veckan ska jag sätta upp julljus på lusthuset

Och kråkorna trodde jag hade frysit fast uppe i trädet

men så flaxa dom iväg

     


Av Kerstin - 28 november 2010 16:53

Idag bjöd jag på adeventfika

Första advent måste firas

nu står vi på tröskeln till jul

och har så mycket fint mysigt framför oss

tomtat änglar ljus stjärnor godchoklad klappar mm

Jag älskar julen   

  

    

      

Av Kerstin - 27 november 2010 22:42

I morron är det första advent

och jag ligger efter med julstöket

kom igång med raketfart förra veckan

och gjorde vinden klar

men i veckan har än det ena än det andra

dykt upp så det har inte blivit julstökat nere än

men i morron ska jag sätta fart

Jag är ut med Borak ett par gånger per dag

Hunden har fått fukteksem på påsen så han får

bara rastas ute korta stunder och ska ha medicin två gånger per dag

     

Borak spanar ut över norra ängarna

Inga älgar eller rådjur i sikte, dom håller nog till inne i skogen

när det är så här kallt och blåsigt

I morron kommer husse Johan och hämtar hunden

Johan är skjukskriven efter att ha krokat med långtradarn

Körde in i en anan långtradare i snöröken vid Lövånger i går

Tur att det gick bra, Johan är mörbultad ,allmänt ont och en

bruten stortå , fick tillbringa natten på NUS

Bilen blev det skrot av, hytten flyttad 1,5m bakåt! huva ligen

Ska baka bullar till Johan å krama om han i morron när han kommer hem

I dag har jag bakat maränger, det är så gott med egen bakade

frasiga på utsidan och lagdomt sega inuti, mumsigt

  

Kallt är det ute och blåsigt, så det eldas för fullt i kaminen

och katterna ligger mest å sover, som Essi på filten

ovanför elementet

      

Blek november sol kikar fram bak björkarna utanför huset

  




Av Kerstin - 18 november 2010 13:17

Förra veckan när Maria var hemma

så pysslade vi och målade julkrubban klar

jag köpte krubban när jag var till Östersund

Så jättesöta små figurer

ser ut som små barn

som ska göra en julpjäs på skolan

   Maria har målat å dekorerat stallet

      

och så har Maria målat det lilla barnet, Maria och ängeln

   Elin har målat denna viseman prins Baltasar

      

jag målade dom två andra visemännen Kasper och Melker

och så målade jag Josef

         

Maria målade oxå herden, fåret och kamelen och jag målade åsnan

      

Av Kerstin - 15 november 2010 13:39

Ja så blev det vinter förra veckan

Full snöstorm på onsdag och sen snöade det ett par dar

Har mest suttit inne och haft det skönt

Maria har varit hemma en dryg vecka

skönt att få rå om och vara tillsamans ett tag

dricka te,prata,pyssla och nån promenad

Idag kör hon tillbaka till Östersund

och lillasyster Elin följer med

skönt med sällskap när det är så långt att köra

Lite vinterbilder kommer här

och så har jag gjort vinter på bloggen :)

      

Syns hackspetten på mitten fotot ?


Av Kerstin - 8 november 2010 11:54

När jag var i Östersund var jag in på Panduro och köpte en söt julkrubba

väldigt fin små figurer

I går kunde inte jag och Maria hålla fingrarna i styr längre

vi bara måste börja måla

Så Maria målade Maria, fåret och kamelen

och jag målade Josef och åsnan

under veckan kommer vi att måla övriga figurer

och då dyker figurerna upp här 

      

Lyx

Av Kerstin - 5 november 2010 22:50

Idag körde jag och Mi hem från Östersund

Mulet men uppehåll och ett par grader plus

Ju längre upp i landet vi kom ju kallare blev det

och mer nederbörd

Efter Åsele var det vinter vitt

Vi körde ganska sakta pga dåligt väglag

halka och skrappligt på vägen

ganska mycket trafik ochså

Hade en lastbil i hasorna som nog var iriterad

och tyckte jag körde sakta, men det får han stå för

I Norsjö gjorde vi en paus och tittade in hos Emma

som bjöd på te och mackor och lite gos å bus med ungarna

Skönt med en paus

När vi kom hem på kvällen

hade Elin tänt ljus, eldat och gjort mysigt

Elin hade oxå fixat mat hennes kycklingsallad

världens godaste kycklingsallad med ris, gott bröd och dricka

Det var rena lyxen att komma hem till ett mysigt hus

och bjudas på god mat

tack lilla gogumman min

Efter en trevlig kväll och varmt bad ska vi nu sova gott

       

  

Av Kerstin - 4 november 2010 14:04

Jag är och hälsar på Maria ett par dar

och har det skönt

Igår var vi in till stan en liten sväng

åt lunch på ett mysigt femtitals café

ute på Frösön, trevligt

och därefter en liten sväng på stan

var in på Panduro, vilket är nästan livsfarligt den här tiden på året

tomtar och tomtepyssel i massor, ojoj vilka idéer man får

men det gick bra köpte bara en söt julkrubba med figurer att måla själv

och jättefint julklapps papper, röda kuvert till julkorten och klistertomtar

Idag har vi varit ut och gått i det fina höstvädret

sol och blå himmel riktigt skönt ute, + 3*

Gick förbi loppisen som finns här i Brunflo

och där finns mycket att titta på, jag som älskar porslin

mycket som klia i fingrarna, men jag vill känna att jag har 

användning av det jag köper

och så fick jag syn på denna underbara tingest

ett bordsställ med flaskor för olja å vinäger samt två kryddflaskor

den måste jag köpa och känner mej så nöjd

kolla blderna och njut ! visst är den fin :) 

    

Ovido - Quiz & Flashcards