Kerri

Alla inlägg under november 2009

Av Kerstin - 25 november 2009 21:24

Senaste dagarna har jag å Elin jobbat med att plasera ut tomte armen som tagit sej upp ur kökssoffan och invaderat köksbordet, ut placering sker i djungeln dvs min blomsterplantering i innre kammarn,den andra kammaren och köket, några hamnar på yttrebron, kanske lite tidigt att julpynta jag brukar göra det  första adevent och det är först nu på söndag.

Men det är så att jag tar ledigt nu i tio dar ungefär och drar söderut till Helsingborg och sen till Gävle, ska bli skönt att träffa barn och barnbarn och vara lite ledig.

Så därför har jag och Elin julpyntat tidigare än vanligt, men idag tog vi en paus i pyntandet och drog till Pite, fyndade juldukar och mer tomtar på Röda Korset och DollarStore, som om det skulle behövas fler tomtar !!! men jag tro inte jag kan få nog av tomtar och julpynt, får bli julbilder när jag kommit hem har alldelse för mycket att göra nu, ska packa, fika gofika och........just det bada!

Ha det så gott och passa på och mysa till det i allt julstökGlad

kanske blir det nån rapport söder ifrån fårse om det blir tid över.       

Av Kerstin - 23 november 2009 19:45

Vem gillar inte Aladdin chokladask särskilt när det är jul, alla har vi vår favorit, min är körsbär i likör, mumms mumms

nu ska dom byta ut en pralin mot en nu, så en pralin hänger löst, vilken ?!

om du vill rädda din favorit pralin gå in på www.raddajulen.se och rösta på den.

Jag kunde inte låtabli att göra en omröstning på min blogg om vilken som är godast,

  

Av Kerstin - 23 november 2009 19:35

Har haft problem med datorn, den hängde sej och ville inte funka, så jag ringde F som via telefon med stort tålamod lotsade mamma genom och förbi alla problem,

fick lov att göra en återstart av datorn,och då försvann virusskyddet, och koden till licens nyckeln var ju i datorn så den var borta,men fick iväg ett mail som löste det hela.Det tog många timmar och flera samtal både igår och idag inan datorn fungerade igen, tur att man har så bra datasuport, tack ska du ha vännenGlad


Av Kerstin - 21 november 2009 15:45

Så grått å trist väder, regn regn å mer regn man blir så trött av det vädret,

men idag sken solen känner mej genast piggare,

jag och Elin var ut å gick en sväng och njöt av solskenet,

var förbi min mamma, kollat hennes nya julgardiner och fikat,

Jag har städat på vinden och nu ska Elin julpynta med tomtar, julstjärnor, dukar och gardiner medan jag är ut och jobbar.

Ha en bra helg alla som hälsar på i min blogg Glad

Av Kerstin - 17 november 2009 18:34

Jaha så kom regnet och förstörde och spolade bort all snö Rynkar på näsan det var ju så fint ute, men detta är trots allt mer normalt november väder.

 Elin har varit hemma hos mamma i ett par dar och blivit ompysslad, hon fick en elak infektion i halsmandlarna så vi fick fara på akuten på söndag, där var det lungt och det tog en timma bara inan vi var klara,

Och idag har vi haft klövvård vilket innebär att kossorna ska ledas ut en och en , spännas fast och hissas upp i en klövstol, sen får korna klövarna slipade med en rondell, låter mer våldsamt änn det är, har kossorna nått problem med klövarna behandlas det samtidigt, Erik leder korna ut å in och det är två klövvårdare här som fixar till klövarna, jag och Svenne gör rent i båsen skrapar, sopar, lagar till å fixar, lyfter båsmattor å gör rent undersidan, strör sågspån, det är ett snabbt tempo, medan kossan är ut ska vi hinna bli klara, så ibland får man vråla sakta in, är inte klar, men det är inte alltid lätt att få kossan att stå still,dom flesta korana går snällt ut å in men sen finns det ett å annt tok som hoppar å far, en ko kom farandes fel väg så jag fick kasta mej in mellan två andra kor för att komma undan, började vid tio och halv ett var fyrtio kor klara, sen lunchpaus en timme, full fart igen och vid klockan fyra var övriga fyrtio kor klara,så det flöt på bra. Sen var det bara att få ladugårds jobbet gjort oxå och nu känner jag mej alldeles slut, ont i ryggen och höger arm, blir till att bada bubbel i kväll, skönt för överansträngda muskler.

Av Kerstin - 11 november 2009 21:24

En del saker är nödvändiga, som att avmaska katterna, nånting som varken jag eller katterna tycker är roligt.

Måste börja med Olivia för om hon anar vad som är på g försvinner hon illa kvikt, så jag tog fram maskpillren och ett fat som jag hällde en skvätt matolja på, det är bra att doppa pillret i olja då slinker det ner lättare.

Olivia låg på mattan i köket, gick snabbt fram satte mej ner och tog ett stadtigt tag i nackskinnet lyfte försiktigt uppåt då gapar katten, snabbt in med pillret liten bråttnigs match, morr och fräs men pillret åkte ner, inget blodvite på matte!

Olivia är hemsk på att klösas men det gick bra, nästa offer blev Kitty, infångades och klämdes fast på bordet, mera morr och fräs, koka som en kaffepanna, men ner for pillret. Hanibal satt på kökssoffan och blinka, ska man dra eller......

Satte mej på soffan bredvid Hanibal, tog tag i nackskinnet, lyft å in med pillret, glupp så var det nere, gosa med kissekatterna efter åt, det var väl inte så farligt. Men två är kvar , är dom på vinden? gick upp och Mimmi låg i soffan, anade att något var på gång och tänkte dra, men matte var snabbare, blev nertrykt i soffhörnet och in med pillret, försökte spotta ut men matte fick in pillret igen och så åkte det ner, Mimmi blev sur och gick å satte sej bak soffan. Jaha lill Essi då, hon låg och sov sött i mattes säng, satte mej ner å gosa, klia lilla hakan, tog tag i nackskinnet , gapa och svalde, Essi satte sej yrvaket upp, vad !? fatta ingenting, lägg dej å sov lillkisse, gosa, Essi la sej ner å fortsatte sova.

Det gick ju väldigt bra, men men det var piller ett, i morron ska det va ett piller till hoppas det går lika bra.

Avmaskade med piller ett och väntar på nästa match med matte, undrar vad dom tänker mina gosedjur Glad

    

Av Kerstin - 10 november 2009 21:39

Så  vackert det  är  ute när det snöat och allt  är vitt vitt,  tog en lång  promenad med Trulle idag,  nu skulle man vilja  ställa in vädret så att det är  så här fint och  slippa allt gråslask , fick riktig  julkänsla lägger ut lite bilder på vinter vacker skog  och älven som inte frysit än.

lite svårt att skriva för när jag  satt vid datorn igår kväll hoppa Mimmi,min tjockkisse,upp på skrivbordet och landa på tangentbordet, lyckades trycka in mellanslagsknappen, så nu lever den sitt eget liv å gör som den vill attans oxå, får ta med datorn till stan nästa gång jag är dit.

                    

Av Kerstin - 9 november 2009 22:58

I helgen kom snön, tycker det är så härligt när det snöar blir så mjukt å fint ute, satt i skogen på älgpass i lördags och snöade över, stora lapphandskar singlade ner och la sej i högar på marken å i träden, tänkte inte på den lilla tallen som stod bakom mej, den orkade inte med snötyngden utan böjde sej å all snö föll över mej, tjoff så fick man ett lass snö över sej Skrattande på eftermiddan var det älgköttsoppa i byagården, några ur jaktlaget fixar det varje år, vi är uppdelade så det blir vart fjärde år som man hjälper till med det, skönt att sätta sej å äta varm soppa när man varit i skogen.

Erik Isa och Silas har varit hem å hälsat på i helgen,så ganska fullt i stugan för Elin å Johan var hemma oxå.

Imorsse var det grått å dimmigt när jag gick ut i lagårn, men sen när jag gick ut för att hämta hö och öppna stalldörren möttes jag av solen en sån härlig vinterdag ! Mandy och Expressen tyckte nog det oxå,dom smet ur hagen idag och drog en repa runt byn i full galopp, lyckades fånga in Mandy och gick hem med hon och då följde Expressen snält efter.

Janne han tog det lungt i sin hage och tuggade frusna brännässlor, det är mumms.

Och så har jag fått till glashyllan, den blev jättebra,

      


Ovido - Quiz & Flashcards